ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Τα πλεονεκτήματα για ένα παιδί, μαθαίνοντας “ηλεκτρονικά”!
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Τα πλεονεκτήματα για ένα παιδί, μαθαίνοντας “ηλεκτρονικά”! |
Για τα σχολεία του 21ου αιώνα, ο βασικός στόχος είναι η ένταξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών μέσα στην τάξη, δίνοντας έτσι ένα φοβερό εργαλείο στα χέρια των δασκάλων για μάθηση. Σε χώρες του εξωτερικού ο τρόπος αυτός διδασκαλίας έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή εδώ και χρόνια με μεγάλη επιτυχία. Προσπάθειες γίνονται έτσι ώστε να εφαρμοστεί και στην ελληνική πραγματικότητα.
Πάνω από 60 έρευνες και πειράματα έγιναν σε χώρες του εξωτερικού προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο η μέθοδος αυτή είναι πολύτιμη. Διαπιστώθηκε λοιπόν πως για προβλήματα λόγου, ανάγνωσης και αριθμητικής, η χρήση υπολογιστών απεδείχθη αποτελεσματικότερη από τον παραδοσιακό τρόπο μολυβιού-χαρτιού.
Χαρακτηριστικό είναι το πείραμα που οργάνωσε ο Tallal και οι συνεργάτες του το 1996, με παιδιά που παρουσίαζαν ΜΔ (Μαθησιακές Δυσκολίες) καθώς και προβλήματα επικοινωνίας. Τα παιδιά αυτά όπως είναι γνωστό, αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση γρήγορων πληροφοριών, όπως για παράδειγμα συλλαβές από παρόμοια σύμφωνα (π.χ. μπα, ντα) και στη συνέχεια τη δημιουργία ορθού λόγου. Στο πείραμα αυτό λοιπόν, εξέτασαν το κατά πόσο οι χρήση των υπολογιστών θα βοηθούσε τους μαθητές αυτούς, παράγοντας τους ήχους των συλλαβών σε αργότερο ρυθμό στην αρχή και σταδιακά σε γρηγορότερο. Το αποτέλεσμα ήταν τα παιδιά ηλικίας 5-10 ετών τα οποία όμως είχαν 1-3 χρόνια καθυστερημένη γλωσσική ικανότητα, να καταφέρουν σε διάστημα μόλις τεσσάρων εβδομάδων να βελτιωθούν κατά δύο έτη, και να διατηρήσουν αυτή την αλλαγή ακόμα και μετά από έξι εβδομάδες.
Η ηλεκτρονική διδασκαλία προσφέρει ένα αίσθημα ελευθερίας στα παιδιά και μειώνει το άγχος τους σε σχέση με τη φυσική παρουσία του δασκάλου. Η δυνατότητα συνεχούς επανάληψης των μαθημάτων και των πληροφοριών, δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας και κατά συνέπεια το κίνητρο για μάθηση αυξάνει. Ένα βασικό πλεονέκτημα είναι επίσης η δυνατότητα που παρέχεται στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να έχουν ένα πλήρες οπτικό-ακουστκό-κιναισθητικό εργαλείο στα χέρια τους το οποίο είναι «ακούραστο», ανεξάντλητο και χωρίς καμία πιθανότητα σαρκασμού ή χλευασμού του λάθους τους. Δίνεται η δυνατότητα στο κάθε παιδί ξεχωριστά, ανάλογα με τις ανάγκες του, να έχει τα απαραίτητα εκείνα εργαλεία που θα του κάνουν τη μάθηση ευκολότερη.
Μαρία Κωνσταντινοπούλου
Ψυχολόγος - Ειδική παιδαγωγός